Vragen en antwoorden over Randwegen
Geschreven door Progressief Woerden op 2 juni 2017
Progressief Woerden zoekt liever andere oplossingen voor verkeersdrukte. In een interview met Jelmer Vierstra, woordvoerder op dit onderwerp, leggen wij uit waarom. Hieronder staan de antwoorden op wat aanvullende vragen die mensen zouden kunnen hebben.
Het interview lees je hier: http://www.progressiefwoerden.nl/nieuws/interview-met-jelmer-vierstra-over-verkeersdrukte-en-randwegen
Maar die kostenberekening van de gemeente, zijn die cijfers niet verouderd?
Het zou goed kunnen dat de kosten nu iets hoger of lager zijn dan wat tien jaar geleden berekend is. Tegelijk worden de meeste grote infrastructurele projecten in de praktijk alleen maar duurder dan wat er berekend is. Denk aan de Amsterdamse Noord/Zuid-lijn of de Betuwelijn. Het lijkt ons veilig om met deze cijfers te rekenen.
Maar als nieuwe (rand-)wegen zo duur zijn. Waarom is de rest van BRAVO dan wel aangelegd?
Die andere projecten zijn de Harmelense randwegen, de nieuwe oprit bij Woerden en de Zuidelijke Randweg die nog opgeleverd moet worden. Bij al die projecten zijn de kosten verdeeld tussen diverse belanghebbende partijen. Zo hebben Rijkswaterstaat, ProRail en de Provincie Utrecht aan die projecten meebetaald. Deze partijen hadden uiteindelijk geen belang bij de Westelijke en de Oostelijke Randwegen rondom Woerden en betalen daar daarom niet aan mee. Het gevolg is dat alle kosten voor de Woerdense belastingbetaler zijn.
Wat zijn de ideeën van de voorstander hoe deze plannen te betalen zijn?
Dat is een goeie vraag, die je eigenlijk aan hen moet stellen. Ik heb dat in diverse debatten gedaan en krijg dan vooral vage antwoorden: “Het gaat niet om het bedrag, maar of je het er voor over hebt!” of “die financiering die komt wel, het gaat er eerst om dat je het wil”. Alsof zoiets willen niet afhangt van hoeveel je er voor moet betalen. Echt tenenkrommend hoe makkelijke sommige partijen met het geld van Woerdenaren omgaan.
Maar met het verbeteren van de bestaande wegen krijgen we niet minder auto’s?
Dat klopt, en dat is ook het belangrijkste nadeel van deze oplossingen. Het geeft ons niet de kans om (vracht-)auto’s te weren van bestaande wegen. Dat is jammer, maar wat ons betreft onvoldoende reden om dure randwegen aan te leggen. Want uiteindelijk moet het om de doorstroming gaan. Deze wegen zullen namelijk altijd doorgaande, en daarmee drukke, wegen blijven.